search

Albuera 1811: Beresford vs. Soult

55,00 USD

Najkrwawsza bitwa wojny na Półwyspie Iberyjskim.

"Francuska kawaleria runęła na czerwoną linię piechoty. 3 pułk (Buffs), 2 batalion 48 pułku i 66 pułk zostały rozbite w ciągu kilku minut. Kapitan Wincenty Konopka zabił chorążego Thomasa i zdobył sztandar 3 pułku. W podobnych okolicznościach Polacy wzięli jeszcze cztery sztandary. Porucznik Latham schował sztandar pod kurtką munduru. Kiedy otrzymał cios szablą, padł na ziemię twarzą w dół. Latham został znaleziony po bitwie, a Buffs uratowali drugi sztandar swego pułku."

Uwaga. Wszystkie komponenty gry są w języku angielskim.

Kliknij, aby otworzyć instrukcję

Ilustrowany raport z rozgrywki nr 1 (angielski)

Ilustrowany raport z rozgrywki nr 2 (angielski)

Stuka Joe prezentuje grę w programie "Sunday Night Bomb Run" (angielski).

Wyjaśnienie zasad autorstwa Stuka Joe (angielski).

Ilość

Albuera 1811: Beresford vs. Soult

Rok publikacji: 2023
Autor: Adam Niechwiej

Gra „Albuera 1811: Beresford vs. Soult” przedstawia najbardziej zaciekłą bitwę wojny na Półwyspie Iberyjskim. Obie zaangażowane armie poniosły straszliwe straty. Gracze mogą sprawdzić, czy można osiągnąć sukces mniejszym kosztem.
Podstawowe zasady gry "Albuera 1811: Beresford vs. Soult" przypominają "starego klasyka" "Bitwę pod Racławicami 1794", a przede wszystkim "Maidę 1806: Stuart vs. Reynier". Te dwie bitwy były raczej małe. „Albuera” jest znacznie większa, ale niewielkie zmiany zasad sprawiły, że jest bardzo grywalna.


Zasady koncentrują się na manewrach piechoty na polu bitwy napoleońskiej. Ważne jest, aby w odpowiednim czasie sformować batalion w odpowiedni szyk. Intuicyjnie Linia daje przewagę podczas ostrzału z muszkieterów, a Kolumna jest potężna w walce wręcz. Istotne jest również rozstawienie batalionu piechoty względem sąsiednich jednostek. Ustawienie flanka do flanki daje kolejne bonusy w ostrzale karabinowym i tworzy solidny szyk całej armii. Batalion piechoty może wydzielić kompanię tyralierską. Może ona osłonić batalion i nękać salwami wrogie jednostki. Najlepszą formą obrony przed kawalerią jest czworobok. Zestaw żetonów zawiera prostokątne żetony. Reprezentują one linię z szerokim frontem. To proste rozwiązanie pokazuje historyczną przewagę brytyjskiej linii 2-szeregowej nad francuską 3-szeregową - więcej żetonów prostokątnych jest w armii alianckiej (połączone siły Anglików, Portugalczyków i Hiszpanów).


Aspekt kawalerii nie jest tak szczegółowy, więc kawaleria jest po prostu w szyku liniowym.


Artyleria może poruszać się lub strzelać. Oczywiście artyleria konna może wykonać obie akcje podczas jednej aktywacji. Największą zaletą artylerii jest zasięg ognia.


Dowodzenie jest bardzo proste. Gracze mają określone żetony aktywacji i wybierają niektóre z nich. Żetony aktywacji obu graczy są umieszczane w jednej puli. Wylosowany żeton wskazuje formację, która może się poruszać i inicjować walkę w zwarciu. Walka wręcz jest bardzo krwawa - obie strony ponoszą straty, ale ryzyko trzeba podjąć, bo wygrane starcia dają punkty zwycięstwa.
Oddziały nie aktywowane nie poruszają się, ale mogą strzelać. Dzięki temu wykorzystywana jest cała plansza, a kluczowe wydarzenia mogą mieć miejsce wszędzie, nie tylko w aktywowanym sektorze mapy. Najczęstszym efektem walki ogniowej jest test morale. W przypadku niepowodzenia jednostka może się wycofać - decyzja należy do gracza przeciwnego, więc obaj gracze są zaangażowani przez całą rozgrywkę.


Generalnie czynnik losowy jest duży, ale gracze mogą poczuć realia napoleońskiego pola bitwy. Zwycięzcą zostaje gracz, który prawidłowo rozmieści swoje jednostki i wykorzysta możliwości dane przez los.



Zawartość pudełka:
• jedna instrukcja (16 stron);
• jedna plansza (68 x 98 cm);
• 648 sztancowanych żetonów (15 x 15 mm);
• 25 sztancowanych żetonów (15 x 30 mm);
• dwie karty scenariuszy;
• jedna 10-ścienna kostka.



Czas rozgrywki: minimum 5 godzin.
Gra przeznaczona dla 2 graczy od 12 roku życia.

Napoleon

Zobacz także

chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.