search

Fourteen Days in June: the Waterloo Campaign

55,00 USD

Gra przedstawiająca ruchy armii przed bitwą pod Waterloo w 1815 roku.

„Po dramatycznej ucieczce Napoleona Bonaparte z Elby w marcu 1815 roku i jego triumfalnym marszu przez Francję do Paryża, gdzie ponownie ustanowił się władcą Francji, wojna z głównymi mocarstwami europejskimi była nieunikniona”.

Kliknij, aby otworzyć zasady gry (angielski)

Kliknij, aby otworzyć przykład rozgrywki (angielski)

Uwaga: wszystkie komponenty gry są w języku angielskim.

Recenzja na blogu "A Wargamers Needful Things" (angielski)

Ilość

Fourteen Days in June: the Waterloo Campaign

Rok wydania: 2023
Autor: Stephen Pole

„Fourteen Days in June: the Waterloo Campaign” to gra wojenna dla dwóch graczy rozgrywana na planszy heksagonalnej przedstawiającej północno-wschodnią Francję i (obecnie) południową Belgię. Gra koncentruje się na zmaganiach rozgrywających się w czerwcu 1815 roku pomiędzy armią francuską pod wodzą Napoleona Bonaparte a armią aliancką dowodzoną przez księcia Wellington i von Blüchera.

Chociaż bitwa pod Waterloo była tematem wielu gier wojennych, niewiele z nich obejmowało całą kampanię. Dzięki temu i dzięki innowacjom takim jak „system rozkazów początkowych” gra odzwierciedla zakres opcji strategicznych dostępnych dla każdej ze stron. Na przykład Francuzi mogą decydować, gdzie i kiedy uderzyć, podczas gdy Alianci mogą zaryzykować, odgadując francuską oś ataku i tak dobierając swoje siły, aby temu sprostać. Inną możliwością tak, jak w przeszłości postąpili Blücher i Wellington, jest przyjąć bardziej ostrożne podejście i przydzielić wystarczające siły do każdej prawdopodobnej trasy inwazji wzdłuż granicy francusko-belgijskiej. Celem tej strategii było opóźnienie Napoleona na tyle długo, aby mogły przybyć posiłki.

Ta niepewność lub „mgła wojny”, która odegrała kluczową rolę w kampaniach tamtego okresu, jest dodatkowo symulowana za pomocą mechaniki pozwalającej graczom ukryć siłę armii. Szczegółowy skład armii ujawniany jest dopiero w momencie rozstrzygania walki. Choć nawet wtedy może się zdarzyć, że nie wszystkie jednostki zostaną ujawnione. Ta wątpliwość co do intencji i siły wroga pobrzmiewa w historycznych zapisach dyskusji, toczonych w kwaterach głównych na temat strategii. Wiele z tych dyskusji dotyczyło bardziej przyziemnych – ale nie mniej kluczowych – aspektów działań wojennych, takich jak planowanie tras marszu. Takie kwestie również znajdują odzwierciedlenie w grze. Żetony "Route Blocked" służą do odzwierciedlenia faktu, że cały korpus maszerujący podrzędną drogą byłby rozproszony na przestrzeni kilku mil. Inne sojusznicze jednostki nie mogą poruszać się nie tylko przez heks zajmowany przez korpus, ale także przez „poprzednie” heksy, przez które nadal maszerują jego najbardziej opóźnione elementy.

Tak więc, wydając jednostkom rozkaz skoncentrowania się na określonym obszarze lub planując połączony atak, gracze muszą upewnić się, że dwa (lub więcej) korpusy nie zablokują się, próbując jednocześnie zająć to samo pole drogi.

Symulowane są także inne realia działań wojennych przed pojawieniem się samolotów i radia. Na przykład gra zawiera proste mechanizmy odzwierciedlające ryzyko zgubienia drogi przez korpus, który opuści główną sieć dróg i spróbują maszerować na przełaj. Symbolizuje to także czasowe opóźnienie między wydaniem rozkazu przez najwyższego dowódcę a jego otrzymaniem i wykonaniem przez młodszego oficera, gdy komunikację utrzymywano za pomocą konnych kurierów.

Czy zatem cesarz napisze na nowo historię, pokonując Wellingtona i Blüchera i wzniesie francuską trójkolorową flagę nad Brukselę? Czy też alianci ponownie zwyciężą, pozostawiając Napoleona z żalem za tym, co mogło się wydarzyć?
Decyzja jest w Twoich rękach!

Zawartość pudełka:
• plansza o wymiarach 68x98 cm,
• 225 sztancowanych żetonów o wymiarach 15x15 mm,
• 29 sztancowanych żetonów o wymiarach 15x30 mm,
• 26 drewnianych podstawek,
• zasady gry (12 stron),
• kolorowy przykład rozgrywki (8 stron);
• dwie karty rozkazów początkowych formatu A5,
• dwa parawany "mgły wojny",
• cztery mocowania parawanów,
• zestaw naklejek,
• dwie kostki sześciościenne: jedna czerwona, jedna niebieska.

Czas rozgrywki: od 4 do 8 godzin.
Gra przeznaczona jest dla dwóch graczy od 12 roku życia.

Napoleon

Zobacz także

chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.