How the West was Saved: the Russo - Polish War 1920
„Najbardziej podatnym gruntem do rewolucji były Niemcy. Upokorzone po przegranej pierwszej wojnie światowej, zalane bezrobotnymi i zniechęconymi żołnierzami, z narastającą polityczną niezgodą i ulicznymi, gwałtownymi protestami. Lenin postanowił wysłać bolszewickie armie, aby pomogły socjalistycznym rewolucjonistom w Niemczech.
Między Rosją a Niemcami leżała Polska. Wojna była nieunikniona...”
Kliknij, aby otworzyć zasady gry
Tekst na czerwono - poprawki od 14.03.2020
Recenzja w serwisie "The Boardgaming Life" (angielski)
Recenzja na blogu "A Wargamers Needful Things" (angielski)
Kliknij, aby przeczytać wywiad z autorem (angielski)
Rough Swordsman Wargamer przedstawia elementy gry (angielsk):
Otwarcie pudełka przez Aleksandra z The Players Aid (angielski):
How the West was Saved: the Russo – Polish War, April - October 1920
Rok publikacji: 2020
Autor: Stephen Pole
„How the West was Saved” to strategiczna gra dla dwóch graczy, przedstawiająca wydarzenia wojny polsko - bolszewickiej od kwietnia do października 1920 r. Jeden gracz kontroluje Rosję i jej sojuszników - armię litewską, jeśli dołączy do konfliktu. Drugi gracz kontroluje siły armii polskiej i ukraińskiej. Ogólnie jeden żeton reprezentuje dywizję kawalerii lub piechoty lub grupę artylerii, ale obecne są także mniejsze brygady lub pułki.
Projektant Stephen Pole w prosty sposób pokazuje ten złożony konflikt. Kluczem do prowadzenia operacji wojskowych i logistycznych jest poziom Punktów Zasobów. Zależy on od historycznych możliwości każdej ze stron na różnych etapach konfliktu. Punkty można zdobyć lub utracić z powodu losowego czynnika wynikającego z rzutu kością i Kart Zdarzeń Losowych. To wszystko powoduje Fog of War w kwestii planowania operacji.
Następny znak zapytania - co mogą zrobić jednostki przeciwne? Gracze naprzemiennie umieszczają znaczniki Aktywacji na swoich jednostkach. W ten sposób ujawniają swoje zamiary. Gracze stają przed dylematem - pokrzyżować plany przeciwnika, czy przeprowadzić własne działania?
Następnie gracze przemieszczają swoje wojska na przemian, ale kolejność ruchów, a następnie rozstrzyganie bitew, zależy od rzutu kością.
Wynik walki opiera się na różnicy między Współczynnikami Walki, które są modyfikowane przez teren, niektóre Karty Zdarzeń Losowych i oczywiście rzuty kośćmi. Niuanse taktyczne są pokazane przez ukierunkowanie jednostek.
Wszystko to obejmują proste zasady, ale decyzje podejmowane przez graczy są trudne. Kluczem do sukcesu jest odpowiednia równowaga w angażowaniu własnych dostępnych sił w operacje obronne i ofensywne.
Czy Warszawa przypadnie Rosjanom? A może rosyjskie armie zostaną rozbite u bram Smoleńska? To i wiele innych wyników zależy od decyzji graczy.
Los Europy jest w twoich rękach…
Zawartość pudełka:
• instrukcja – 16 stron,
• karta rozstawienia początkowego,
• dwie kostki sześciościenne: jedna czerwona i jedna biała,
• sztywna plansza o wymiarach 48 x 68 cm tereny od Warszawy do Smoleńska,
• 216 sztancowanych żetonów,
• 40 laminowanych Kart Zdarzeń Losowych.
Czas rozgrywki: 4 – 8 godzin.
Gra dla 2 osób od lat 12.
Zobacz także